Čakra jóga rozproudí nejen tělo, ale i emoce

V nabídce jógových studií se v současné době můžete potkat s nejrůznějšími druhy jógy. Mezi velmi populární patří čakra jóga. V čem je speciální a jaký je její největší přínos?

 

O čem čakra jóga je?

 

Čakra jóga se řadí mezi tradičnější styly jógy. Vychází ze staroindického učení o tom, že každý člověk má několik energetických center, která jsou zodpovědná za funkci vnitřních orgánů, ale také za duchovní a spirituální schopnosti. Pomocí tělesného cvičení je možné tato centra, čakry, harmonizovat a uvádět do rovnováhyHlavních čaker je 7 a jsou rozmístěny především kolem páteře a dvě se nacházejí na hlavě.

 

Více o čakrách a jejich specifikách si můžete přečíst v článku Duhová magie čaker

 

V čem je jógová praxe jedinečná?

 

V průběhu běžné hodiny jógové praxe se pozornost zaměřuje zpravidla pouze na jedinou čakru. Té se pak věnují speciálně zkombinované ásany, dechová cvičení a nebo mantry. Pro větší uvolnění a pro dosažení požadovaného stavu relaxace se mohou používat i vizualizace, které pomáhají uvědomění a zpřítomnění naší mysli. Při cvičení je kladen důraz na prožití jednotlivých ásan a maximální možné uvolnění.

 

Po správně provedeném cvičení by se energie, která v čakrách obíhá měla otáčet jako vír ve směru hodinových ručiček. Bohužel ne každý z nás je natolik citlivý, aby směr toku energie dokázal plně zvědomit a posoudit. Pro začátek nám bude muset stačit i fakt, že se po lekci čakra jogy budeme cítit lépe než před ní.

 

Jaké ásany se cvičí?

 

Pro každou čakru jsou vhodné jiné cvičební pozice. Tak jako u jiných stylů jógy jsou i zde pozice navzájem zkombinovány tak, aby cvičení probíhalo co nejplynuleji. Jen tak se zaručí, že se budete plně soustředit pouze na vaše tělo a na váš dech.

 

Zde je malý příklad toho, jaké pozice jsou pro jednotlivé čakry vhodné:

 

1. čakra - pozice jógového dřepu (Malasana); pozice srpku (Andžanejásana); pozice II. bojovníka (Vírabhadrásana)

2. čakra - pozice holuba (Eka Pada Rajakapotasana); pozice psa hlavou nahoru (Úrdhva mukha švánásana); pozice dítěte (Balásána)

 

aryama korkové jogamatky                                                                                                                                    Virabhadrásana I.

 

3. čakra - pozice I. bojovníka (Virabhadrásana I.); pozice prkna (Phalakásana); pozice psa tváří dolů (Adhómukhašvánásana)

4. čakra - pozice kobry (Bhudžangásana); pozice luku tváří vzhůru (Úrdhvadhanurásana); pozice ryby (Matsjásana)

5. čakra - pozice mostu (Setubandhasarvángásana); pozice jestřába (Bakásana); pozice mrtvoly (Šávásána)

 

ekologické podložky na jógu

                                                                                                                                                                    Adhómukhašvánásana

 

6. čakra - bojovník III. (Virabhadrásana III); pozice stoje na rukách (Adhómukhavrkšásana); pozice předklonu stranou (Paršvóttánásana)

7. čakra -  pozice stoje na hlavě (Šíršásana);  pozice luku tváří vzhůru (Úrdhvadhanurásana); pozice mrtvoly (Šávásána)

 

neklouzavé jogamatky

                                                                                                                                            Bakásana

 

Toto jsou samozřejmě pouze některé z vybraných pozic. Při cvičení čakra jógy se pozice kombinují dle potřeby a nebo dle zkušeností lektora, který vás jógovou praxí provází.

 

Co mi cvičení čakra jógy přinese?

 

Cílem cvičení je uvědomění si sama sebe jako bytosti, která prožívá svůj stav “tady a teď”. Jde tedy o to jen být a nechat vše kolem sebe volně plynout. Jednotlivé ásany mohou způsobit, že se v nás probudí neočekávané emoce. Ty mohou být nejrůznější od vzteku, pláče po radostný smích. Jde o pocity, které jsme si potřebovali odžít, abychom se cítili lépe. Jakmile si emoce vyvolané cvičením uvědomíme a prožijeme je, očistíme se od zbytečných nánosů, kterými zahlcujeme naši hlavu a přijde velká úleva. 

Zkuste si čakra jógu na vlastní kůži a poznejte, jaké příjemné pocity vám toto tělesné a duchovní cvičení přinese.

 

Pro umocnění prožitku můžete zkusit cvičení na jógamatce se symboly hlavních sedmi čaker. Najdete ji v našem e-shopu.

 

 

 

Autor: Radka Fučíková

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení