Správný čas na jarní detox

Jaro je období, kdy většina z nás cítí potřebu se očistit a odlehčit. Už i naši předci toto období brali jako příležitost k ozdravení a proto také před Velikonocemi drželi půst. Toto postní období trvalo 40 dní a kromě abstinence a vyřazení těžkých pokrmů z jídelníčku se také jedlo jenom jednou denně. V současné době kdy většina z nás chodí do práce nebo se stará o rodinu je tato forma půstu prakticky nesplnitelná. Nicméně, není důvod zoufat! Moderní půst neboli detox je uzpůsoben současnému životnímu stylu a stravovacím návykům.

 

Zdravá strava je základ

 

Základem detoxu je vyloučit na určitou dobu ze stravování těžká, mastná jídla, sladkosti a veškeré nezdravé pochutiny a nahradit je potravinami, která nám pomohou očistit po zimě zanesený organismus. Důležité jsou hlavně ovoce, zelenina, vláknina a rostlinné bílkoviny. Jedním z hlavních pilířů je ovšem pitný režim. Nejlepší je pít obyčejnou, neslazenou vodu, bylinné čaje a jako doplněk ovocné a zeleninové šťávy. A pít je opravdu důležité. Pročistíte tak ledviny, které bývají vlivem mnoha faktorů plné škodlivých látek. Ideální doporučovaná dávka tekutin v období půstu je až 2 - 3 litry tekutin za den.

 

Vyhněte se potížím a postupujte obezřetně

 

Pokud nejste na lehkou stravu a na tak velký příjem tekutin zvyklí, rozhodně nezačínejte s půstem ze dne na den. Tělo si nejprve musí na nový režim zvyknout. Pokud byste z ničeho nic začali hladovět, můžete si přivodit vážné zdravotní potíže.

Začínejte pomalu s obměnou jídelníčku, zařaďte více zelených potravin jako například špenát, hrášek nebo řapíkatý celer. V období půstu nejsou povoleny alkoholické nápoje a také se doporučuje omezit pití kávy a černého čaje. Pokud by vám chyběla přes den energie, nahraďte kávu zeleným ječmenem a nebo zeleným čajem, který má skvělé detoxikační účinky a obsahuje vysoké množství teinu.

 

 

jarní detox, zero waste vegan, přírodní kosmetika

 

 

Pohybem proti únavě

 

V období detoxu může vaše tělo reagovat na nastolené změny větší únavou. Je to normální. Organismus ze sebe vyplavuje jedy a škodliviny, a to je velmi namáhavé. Ve dnech, kdy budete mít naplánovaný nejintenzivnější půst hodně odpočívejte. Spánek rozhodně není na škodu, právě naopak. V méně intenzivních dnech detoxifikace se doporučuje hýbat se, aby se rozproudila lymfa a proces detoxifikace se urychlil. Ideální aktivitou pro tyto dny je jóga, obzvlášť pak jin jóga, čakrová jóga a nebo bikram jóga v teplém prostředí. Chybu neuděláte ani, když se při půstu vydáte na delší procházku jarní přírodou a nebo do sauny, která má skvělé očistné účinky.

 

Myslete na sebe a dopřejte si péči

 

Protože půst není jenom o péči o tělesnou schránku, ale i o pročištění hlavy, měli bychom si udělat čas jen sami pro sebe a dopřát si i trošku rozmazlování. V jarním období je příjemné zajít si na masáž horkými kameny a nebo na detoxikační medovou masáž, která vás zbaví škodlivin i veškerého napětí.

Správně bychom měli také doplňovat vitamíny. Ne všechny vitamíny a živiny jsme schopni do svého těla dostat přirozenou cestou, a proto je někdy dobré sáhnout po doplňku stravy, který nám potřebné látky dodá. Pro jarní období se hodí doplnit zejména hořčík, který je zodpovědný za nervovou soustavu a zinek, který podporuje zdravý vzhled vlasů, nehtů a kůže.

Jarním detoxem můžete vyléčit své tělo a ulevit mysli. Je jen na nás, jestli ho budeme zařazovat pouze na pár dní na jaře, pravidelně během roku a nebo jestli se půst stane naším novým životním stylem. Každopádně ten pocit, že děláme něco pro sebe, protože nám na nás záleží, je k nezaplacení.

 

 

 

Autor: Radka Fučíková

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení