Jak přizpůsobit svoji jógovou praxi v létě

Ptáte se, proč bychom měli svoje návyky včetně jógové praxe vlastně přizpůsobovat ročnímu období? Předně musíme pochopit, že kvality našeho okolí a tedy i počasí či pohybové aktivity, podporují a produkují kvality uvnitř v nás. Letní horka jsou pro naše tělo často velmi zátěžové a my oheň nechceme ještě více podporovat jógovou praxí. Jóga by nám měla dopřát v životě příjemný balanc, ať už chceme vykompenzovat teplo, chlad, stres, smutek, větrno, déšť… Jóga vždy může být způsob, jak extrémy nepodporovat. Ty totiž našemu tělu nedělají vůbec dobře.

 

Léto a ajurvéda

Podle jógy a její sestry ajurvédy, je v každém ročním období dominantní v těle určitá dóša.1 V létě je to logicky díky horkým dnům ohnivá dóša pitta, která v sobě kloubí oheň a vodu, má na starost metabolické procesy a tvoří v našem těle veškeré teplé tekutiny jako trávicí šťávy, enzymy, žluč. Sídlí především v našem trávicím systému, ale taky třeba v kůži, hlavě, očích, játrech, mozku. Rozhodně tedy nemůžeme o pittě obecně říci, že je špatná. To co nám nedělá dobře, je její zvýšení, třeba vinou letních veder. Dominantní období jednotlivých dóš obecně odráží dobu, kdy daná dóša potřebuje hýčkat, aby se vyvážil její zintenzivněný stav. 

 

Jak poznáme, že se nám horkost vymkla z rukou?

Že nám léto přerostlo přes hlavu poznáme celkem snadno. Příznaky zvýšené pitty jsou poměrně normální občasné každodenní problémy jako pálení žáhy, nevolnost, překyselení žaludku, což ale může vést i k závažnějším nemocem jako žaludeční vředy či gastritida. Obzvlášť v létě poznáme zvýšenou pittu úpalem, úžehem či větším výskytem akné ať už na obličeji nebo jinde na těle. Projevem je také zvýšená chuť na ledové nápoje, které ale paradoxně horko uvnitř těla ještě zvýší. Pozor na ně, dopřejte si raději bylinkové čaje pokojové teploty. Ty nás skvěle ochladí.

 

Jelikož kvality v nás podporuje či vyvažuje nejen počasí, jídlo, nápoje, ale i pohyb, je zřejmé, že bychom extrémním vedrům měli uzpůsobit i naše aktivity. Úplně se vyhněme dynamickým sportům např. běhání. Ideální budou procházky, plavání nebo právě jóga. 

 

10 tipů pro letní jógovou praxi

  1. Nejeďte na maximum, nesnažte se překonávat hranice. Zkroťte vaše ego, nesoutěžte s druhými ani se sebou, neposuzujte se. Kritičnost a soutěživost jsou psychickými projevy pitty.
  2. Využijte teplo k budování zdravé flexibility. Není tajemstvím, že horkost je pro protažení skvělým pomocníkem. Věnujte se proto k uvolnění ztuhlých částí našeho těla. Nezapomínejte vždy při protažení jednoho svalu, zapojit sílu svalu protichůdného, aby byl strečink opravdu zdravý.
  3. Úplně vynechejte čistě dynamické nebo silové jógové praxe. Snažte se flow vyvážit dlouhým setrváním v pozicích, klidným dechem a delší relaxací.
  4. Vyzkoušejte relaxační jógové techniky nebo třeba jóga nidru. Automaticky se tím snižuje naše tělesná teplota.
  5. Nevynechávejte závěrečnou šávásánu. A klidně si ji pěkně protáhněte.
  6. Pozdravy slunci, i když jsou zahřívací, si taky nemusíte nutně upírat. Jen je zpomalte, zjemněte, snižte jejich počet.
  7. Protože je Pitta spojená se zrakem, využijte léto k očním cvikům. Inspirujte se oční jógou nebo se věnujte očistné jógové technice trátaka.2
  8. Jógujte jen brzy ráno nebo večer. Pokud by vás přeci jen sluníčko při praxi potkalo, kryjte si především pokožku hlavy. Její zahřátí zvyšuje pittu vůbec nejvíc. Po dni na sluníčku si namasírujte hlavu kokosovým olejem, který je ochlazující.
  9. A nezapomeňte - při józe bychom se neměli výrazně potit. Podle ajurvédy je pot skvělým poznávacím znamením, že jsme při cvičení šli za naše fyzické síly. Pokud se potíme v podpaží a na těle, je to už moc a měli bychom zpomalit.
  10. Vyzkoušejte dechovou techniku šítalí či šítkarí. Ochladí a zklidní nás okamžitě, ihned pocítíte příjemnou úlevu. Udělejte si z jazyka ruličku a veďte přes něj dlouhý nádech, pomalý výdech klasicky nosem. Pokud neumíte udělat z jazyka ruličku, nadechujte se přes zuby.

 

 

 

1) Více o jednotlivých dóšách se dozvíte zde.

2) Více o očistných technikách se dozvíte zde.

 

 

Autor: Tereza Misařová

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení