Musím si dát nohu za hlavu, abych byl jogín?

 

Když se řekne jóga, každý si představí perfektní modelku v legínách a podprsence, jak dokáže věci, které obyčejní smrtelníci ne. Nebo cvičební sály plné podložek, bločků a meditačních polštářků. Obálku časopisu o zdraví, dietě, tisíce závistihodných instagramových účtů. Shrnuto a podtrženo, pod pojmem jóga vidíme hlavně cvičení. Pozice. Jenže jóga toho obsahuje mnohem víc. Jogínem se klidně můžete stát, i když nedokážete stoj na hlavě.

 

Jóga znamená zdokonalování se. Nikde ale není psáno ani dáno, že fyzicky. Jóga je osmidílná cesta a není určeno, čím byste měli začít. Pokud je pro Vás fyzické cvičení ten správný začátek, super. Pokud ne, nevěšte hlavu.

 

Tato osmidílná stezka pomyslně začíná tzv. jamou. Jama znamená sebeovládání. Své činy i myšlenky. Znamená taky neubližování sobě ani druhým. A znamená hlavně najít svoji pravdu a to, co chcete rozvíjet ve svém životě. Když to najdete, můžete se dát do nijamy, druhého stupně. Nijama totiž říká, že sebekázeň je důležitá. Jogíni jsou vnímáni jako bohémové, ale opak nemůže být více pravdou. Jogíni mají svá pravidla, která každý den následují. Pokud máte pocit, že je to moc tvrdé a nesouhlasíte s tím, jenom si vzpomeňte jak si po prohýřených svátcích občas povzdechnete, že se těšíte zase na ten svůj režim, až budeme pravidelně chodit do práce, brzy spát, lehce jíst a hýbat se. To je jednoduchý důkaz, že pravidla jsou pro tělo dobrá.

 

Konečně se dostáváme k fyzickému cvičení - ásana. Je to totiž pravda odvěká, že když nemáš zdraví, nemáš nic. Jóga je skutečně pro naše zdraví to nejlepší. Jógové pozice totiž neposilují jen svaly, kosti a klouby. Působí taky na naše vnitřní orgány, na naše nervová centra, na náš kardiovaskulární systém a napomáhají nasměřování energie v nás. Jóga se stará o naše tělo. Ovládat tělo je snadné. Musíme si udržet zdravé tělo, abychom mohli ovládat i naši hlavu.

 

Čtvrtý stupeň, pránájáma, je vědomé řízení našeho dechu. Dechovými technikami můžeme tělo zklidnit, můžeme ho ale taky nabudit. Dokážeme ho snáze ovládat. Pátý stupeň se nazývá pratjáhára. Učí nás vnímat sám sebe. Určitě jste o tom už slyšeli, že nás jóga učí poznat se. To je přesně ono. Jak se cítíš, jak se dneska máš? Kolikrát denně se na to sama sebe zeptáš? A jak moc se skutečně posloucháš?

 

Šestou stanici vnímám jako problém jednadvacátého století. Dhárána káže koncentraci. Odnaučili jsme se ji. Kolem nás je spousta vjemů, telefon máme v ruce celý den a je v něm celý svět. Když vaříme, posloucháme seriál. Cestou vlakem zase audioknihu. Umíme se koncentrovat na jednu činnost? Třeba na cvičení jógy? Náš mozek je taky sval, sice to zapomněl, ale umí se to zase naučit, nebojte. Skrze koncentraci se můžeš dostat až k meditaci, předposlednímu bodu, dhjáně.

 

Dostáváme se k číslu osm. K poslednímu stupni. Samádhi. Těžko jej vysvětlit. Dokonalý stav mysli a těla. Nelze popsat. Až tam budeme, tak to poznáme. Snad.

 

 

Zní Vám něco z toho povědomě? Vzpomeňme si třeba na staré známé: "Nedělej druhým, co sám nechceš, aby dělali oni tobě." Nebo: "čistota půl zdraví". "Ve zdravém těle zdravý duch." Jógu vnímáme jako něco exotického, ale říká jenom to, co nám tloukly do hlavy už naše babičky. Všechno známe už od školky, přesto je potřeba si to stále připomínat.

No a co si z toho odnést? Každý to svoje a v tom je také kouzlo jógy. Pro mě je jóga synonymem čistoty. Čistota těla pomocí ásan, očistných technik, správného jídla i očisty ve smyslu hygieny. Čistota mysli ve smyslu hezkých myšlenek. A čistota srdce, k ostatním bytostem. Také věřím, že ať začneme odkudkoliv, postupně nás to dovede k jinému bodu a tak jógovou skládačku plníme. Tak jóga skutečně funguje. Jakmile poznáš její sílu, donutí tě zkoumat dál a dál. Uvidíme, kam nás až dostane. 

 

 

Na jógu jedině s fajn jógamatkou a se stylovýma legínama! :)

 

 

Autor: Tereza Horníčková