Magické účinky Pozdravu slunci - Surja namaskara

 

Základní a nejznámější jógová sestava, která se nazývá pozdrav slunci by neměla chybět v žádné jogínské praxi. Ostatně, praktikovat by se měla každý den. Její prospěšné účinky se nevztahují pouze k fyzickému tělu, ale také k psychickému stavu. Pojďme se na tuhle jednoduchou sestavu podívat detailněji.

 

Pozdrav slunci je velmi jednoduchý, ale velmi účinný. Při správném provedení protáhnete všechny svaly v těle, uvolníte všechno napětí a rozjasníte si myšlenky. V ideálním případě byste si na pozdrav slunci měli najít čas každý den. Údajně nejúčinnější je provádění při úsvitu čelem k vycházejícímu slunci. Takto prováděný pozdrav má opravdu magický nádech. Příjemně vás probudí a nastartuje do nového dne. 

 

Jak pozdrav slunci vzniknul?

Původ sestavy pozdravu slunce není příliš jasný. Uvádí se, že tento soubor asán se poprvé objevil ve staroindických textech zhruba 3 500 let před Kristem. Pozdrav slunci byl pravděpodobně úzce spjat s praktikováním tantry.

V moderních dějinách je pro pozdrav slunci důležitý rok 1920, kdy je cvičení spojeno se jménem autora publikace o jógovém cvičení - Raja z Aundh. Díky němu se cvičení rozšířilo po celém západním světě a získalo si mnoho příznivců.

 

 
 

Jak pozdrav správně provádět?

Stejně jako v každém jógovém cvičení je i zde nejdůležitější váš dech. Pokud nejste protažení, doporučujeme první dvě série provádět pomalu. Každou pozici si několikrát prodýchněte a uvolněte se v ní. Až si budete jistí, můžete tempo o něco zrychlit a jednotlivé pozice provázat nádechy a výdechy.

 

Pozdravu slunce existuje mnoho variant, vybrali jsme pro vás tu, která se nejčastěji praktikuje v jógových studiích:

 

 Video je zrychlené, každý si své tempo učuje sám. :)

 

Postup

  • Postavte se na začátek podložky, spojte ruce před hrudníkem. Výdech
  • Vzpažte ruce nad hlavu a mírně se zakloňte. Nádech

pozdrav slunci jogamatka_1

  • Hluboce se předkloňte, snažte se dlaněmi dosáhnout na zem. Výdech
  • Rovný předklon, ruce na stehnech. Nádech

 pozdrav slunci malé

  • Hluboce se předkloňte, snažte se dlaněmi dosáhnout na zem. Výdech
  • Zanožte nejprve jednu a pak druhou nohu. Pozice prkna. Nádech

korkova jogamatka zm

  • Plynule přejděte do nízkého kliku. Výdech
  • Přesuňte se do pozice kobry s lokty těsně u hrudníku. Nádech

korkomatky

  • Zvedněte zadek do vzduchu a vyvěste volně hlavu dolů. Jste v pozici psa hlavou dolů. Setrvejte v pozici 3 nádechy a výdechy. Relaxujte

jogamatka cestovni

  • Skokem nebo dlouhým krokem dostaňte ruce k nohám. Výdech
  • Pomalu se zvedejte obratel po obratli do vzpřímeného stoje s rukama nad hlavou. Nádech
  • Spusťte sepnuté ruce před hrudník. Výdech

 

 

V čem konkrétně je pozdrav slunci prospěšný?

Praktikování surja namaskáry s sebou přináší řadu pozitivních efektů. Cvičení má pozitivní vliv na trávicí ústrojí, kardiovaskulární soustavu a také pomáhá s tvarováním postavy. Pokud budete praktikovat pozdrav pravidelně, můžete dokonce pozorovat i změnu snížení váhy. 

Co se týče psychiky, tak za největší přínos pozdravu slunci se považuje úleva od úzkostí. Pozdrav slunci se také považuje za silně detoxikační cvik, který pomáhá odplavovat z těla všechny škodliviny.

Praktikujete pravidelně pozdrav slunci a cítíte na sobě jeho příznivý vliv? :)

 

 

 

 

 

Autor: Radka Fučíková

foto: jógamatka