Magické účinky Pozdravu slunci - Surja namaskara

Základní a nejznámější jógová sestava, která se nazývá pozdrav slunci by neměla chybět v žádné jogínské praxi. Ostatně, praktikovat by se měla každý den. Její prospěšné účinky se nevztahují pouze k fyzickému tělu, ale také k psychickému stavu. Pojďme se na tuhle jednoduchou sestavu podívat detailněji.

 

Pozdrav slunci je velmi jednoduchý, ale velmi účinný. Při správném provedení protáhnete všechny svaly v těle, uvolníte všechno napětí a rozjasníte si myšlenky. V ideálním případě byste si na pozdrav slunci měli najít čas každý den. Údajně nejúčinnější je provádění při úsvitu čelem k vycházejícímu slunci. Takto prováděný pozdrav má opravdu magický nádech. Příjemně vás probudí a nastartuje do nového dne. 

 

Jak pozdrav slunci vzniknul?

Původ sestavy pozdravu slunce není příliš jasný. Uvádí se, že tento soubor asán se poprvé objevil ve staroindických textech zhruba 3 500 let před Kristem. Pozdrav slunci byl pravděpodobně úzce spjat s praktikováním tantry.

V moderních dějinách je pro pozdrav slunci důležitý rok 1920, kdy je cvičení spojeno se jménem autora publikace o jógovém cvičení - Raja z Aundh. Díky němu se cvičení rozšířilo po celém západním světě a získalo si mnoho příznivců.

 

 
 

Jak pozdrav správně provádět?

Stejně jako v každém jógovém cvičení je i zde nejdůležitější váš dech. Pokud nejste protažení, doporučujeme první dvě série provádět pomalu. Každou pozici si několikrát prodýchněte a uvolněte se v ní. Až si budete jistí, můžete tempo o něco zrychlit a jednotlivé pozice provázat nádechy a výdechy.

 

Pozdravu slunce existuje mnoho variant, vybrali jsme pro vás tu, která se nejčastěji praktikuje v jógových studiích:

 

 Video je zrychlené, každý si své tempo učuje sám. :)

 

Postup

  • Postavte se na začátek podložky, spojte ruce před hrudníkem. Výdech
  • Vzpažte ruce nad hlavu a mírně se zakloňte. Nádech

pozdrav slunci jogamatka_1

  • Hluboce se předkloňte, snažte se dlaněmi dosáhnout na zem. Výdech
  • Rovný předklon, ruce na stehnech. Nádech

 pozdrav slunci malé

  • Hluboce se předkloňte, snažte se dlaněmi dosáhnout na zem. Výdech
  • Zanožte nejprve jednu a pak druhou nohu. Pozice prkna. Nádech

korkova jogamatka zm

  • Plynule přejděte do nízkého kliku. Výdech
  • Přesuňte se do pozice kobry s lokty těsně u hrudníku. Nádech

korkomatky

  • Zvedněte zadek do vzduchu a vyvěste volně hlavu dolů. Jste v pozici psa hlavou dolů. Setrvejte v pozici 3 nádechy a výdechy. Relaxujte

jogamatka cestovni

  • Skokem nebo dlouhým krokem dostaňte ruce k nohám. Výdech
  • Pomalu se zvedejte obratel po obratli do vzpřímeného stoje s rukama nad hlavou. Nádech
  • Spusťte sepnuté ruce před hrudník. Výdech

 

 

V čem konkrétně je pozdrav slunci prospěšný?

Praktikování surja namaskáry s sebou přináší řadu pozitivních efektů. Cvičení má pozitivní vliv na trávicí ústrojí, kardiovaskulární soustavu a také pomáhá s tvarováním postavy. Pokud budete praktikovat pozdrav pravidelně, můžete dokonce pozorovat i změnu snížení váhy. 

Co se týče psychiky, tak za největší přínos pozdravu slunci se považuje úleva od úzkostí. Pozdrav slunci se také považuje za silně detoxikační cvik, který pomáhá odplavovat z těla všechny škodliviny.

Praktikujete pravidelně pozdrav slunci a cítíte na sobě jeho příznivý vliv? :)

 

 

  

Autor: Radka Fučíková

foto: jógamatka

 

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení